DRAGER FOR HALDEN
Dette nettstedet er et tillegg til selve utsmykkingen.
Jeg har brukt drageformer som fører tankene til noe lett og luftig, som gir assosiasjoner til noe lekende.
Men jeg har helt bevisst valgt to spesielle dragetyper som utgangspunkt:
Hargravedragen og Codydragen.
De har det til felles at de ikke var lekedrager, men bruks- og nyttedrager.
Disse dragene var begge forløpere for, og en nødvendig forutsetning for utviklingen av flyvemaskinen.
Hargrave var svært opptatt av at resultatet av hans eksperimenter skulle kunne anvendes til en framtidig form for luft-transport.
Cody var en mer praktisk mann som videreutviklet sine drager: først til glidere, så til motoriserte glidere, så til manøvrerbare fly.
Det er viktig for meg at utsmykkingen også inneholder dette elementet av teknisk utvikling
og pioneråndens framtidstro, stå-på-vilje og personlig mot og engasjement.
Denne utsmykkingen skal også være en hilsen til den gamle industribyen Halden,
som på en del felt var tidlig ute med å innføre og ta i bruk ny teknologi.
Fordi folk flest kjenner lite til nyttedrager og deres skapere,
har jeg laget dette nettstedet med en grundig presentasjon av
Lawrence Hargrave og Samuel F. Cody
Hilsen Bjørn MG
( *** besøk BMGs nettsted *** )
http://tilfeldig.org
se lysbildeserie fra ide til ferdig utsmykking
Lawrence Hargrave
Oppfinner, dragekonstruktør og flypioner |
NYTTEDRAGER - BRUKSDRAGER | Samuel Franklin Cody
Showmann, dragekonstruktør og flypioner |
---|---|---|
(f. 29/1-1850, Greenwich, England -- d. 6/7-1915, Sydney, Australia)
Flyttet til Australia, hvor han i 1866 begynte å arbeide som teknisk tegner. I 1872, 1875 og 1876 deltok han i utforskingen av Ny Guinea. Begynte i 1877 som assistent ved det astronomiske observatoriet i Sydney. I 1883 startet hans forskning på flygning. Han laget nøyaktige studier av vingene til fugler og insekter. Han konstruerte monoplan-modeller mellom 1884 og 1892 og eksperimenterte med ulike metoder for framdrift. Han utviklet en trykkluftdrevet rotasjonsmotor i 1889. I 1892, etter å ha oppdaget at buede vingeflater ga dobbelt løft i forhold til flate, begynte Hargrave å arbeide med drager. Den 12. november 1894, på Stanwell Park, New South Wales, ble han løftet 16 fot (4,8 m) over bakken av fire boksdrager. Hargraves boksdrager viste seg å være langt mer stabile og pålitelige enn tidligere drager og ble derfor raskt tatt i bruk som løftedrager for bl.a. meteorologiske måleinstrumenter. Han tok aldri ut patent på sine oppfinnelser; de "tilhørte meneskeheten". .. Les mer om Hargrave på Wikipedia |
Her er noen eksempler fra nyere historie om bruk av drager.
1749: Alexander Wilson bruker drager til å måle temperaturen i høyere luftlag. . 1750: Benjamin Franklin sender opp en drage for å hente ut elektrisitet i skyer 1888: Arthur Batut fotograferer franske byer fra lufta ved hjelp av drager. 1901: Marconi sender de første telegrafsignaler over Atlanterhavet via en 300 fots antenne løftet opp av en drage. . 1903: Cody krysser den engelske kanal i en båt trukket av en drage. 1942: Paul E Garber konstruerer The Navy Target Kite, en styrbar drage som brukes som treningsmål for antiluftskyts. I dag: -Store trekkdrager testes som (tilleggs) drivkraft for tankskip. -Det eksperimenteres med drager for å utnytte vindkraften i høyere luftlag til el-produksjon. -NASA har en egen seksjon for drager. (Herfra kommer slededragen og deltavingen) |
(f. 6/3 1867, Davenport, Iowa, USA -- d. 7/8 1913, Farnborough, Hampshire)
Cody kom til England i 1890 som rytter, skarpskytter og lassokaster i sitt eget Wild West Show. I 1901 tok han patent på sin store Cody-War-kite. Med en kjede av disse dragene kunne han løfte personer flere hundre meter opp i lufta. Både hæren og marinen ønsket å bruke Codys drager til utkikk og observasjon. Fra 1902 var Cody ansatt ved the Royal Engineers' Balloon School i Aldershot, hvor han arbeidet med å utvikle drager, luftskip og etterhvert også flymaskiner. Cody bygget et fly i 1908 som ble døpt "Army Aeroplane No.1" og den 16. oktober fløy han som den aller første i England. (27 sekunder, 425 meter og krasjlanding i et tre) Han bygget så en rekke nye fly, satte mange rekorder, og vant flere trofeer. Samuel Cody døde i en flystyrt 7. august 1913, 46 år gammel. Han ble begravet med fulle militære æresbevisninger. Seks sorte hester trakk en kanonlavett med kisten som var svøpt i Union Jack. Mer enn 50.000 var til stede. ... Les mer om Cody på Wikipedia |
Stanwell Park, 12. november 1894 se flere bilder |
Cody poserer på en Hargravedrage |
Codys drager ble brukt av marinen til utkikk se flere bilder |
Hargravdrager i dag se flere bilder |
Codydrager i dag se flere bilder |
webmaster © 2009 Bjørn Melbye Gulliksen E-post: bjoernmg (A) online.no |